top of page

No nyt mie löysin sen THE puolukkapaikan :D

Tänään lähin voimia keränneenä taas mettään. Vapaapäivä teki ihan hyvää, koska ämpäri täyttyi yllättävän kevyesti, vaikka kävin ensin putsaamassa sen aiemmin löydetyn yhen paikan loppuun, toisessa paikassa hakuammunnalla ja kolmannessa sen perusteella, että "Sieltähän minä etin mustikkaa mutta sielläki oli puolukkaa". Olin kyllä arvioinut tosi pahasti pieleen sen aiemmin löytämäni paikan marjamäärän. Mie olin ensimmäisen käynnin jälkeen sitä mieltä, että sieltä saa varmasti vielä 4-5 ämpärillistä, mut tosiasiassa minun saalis siitä paikasta jäi yhteensä noin kolmeen ämpärilliseen, vaikka poimin sieltä tosi tarkasti.

Varsinkin tuo "kävin mustikassa" -paikka oli aika mukava, helppokulkuista maastoa ja puolukoita ihan kivasti. Se, että niiden perässä joutui taas kävelemään aika paljon, mättäältä muutama mätäs eteenpäin ja taas löytyi, niin oli vaan jotenki kiva kerätä. Puolukka oli kooltaan ja laadultaan huomattavasti paremman oloista kun tähän asti poimitut.

Mie oon tässä vähän pohtinut ilmastonmuutosta. Tilastotodennäköisyyksien perusteella haetut paikat ovat olleet aika yhtä tyhjän kanssa puolukan etsimisen suhteen. Niiltä paikoilta, mistä "ois pitäny" löytyä puolukkaa, on löytynyt poikkeuksetta enemmän mustikkaa tai variksenmarjaa tai molempia, kuin sitä mitä oon ollut hakemassa. Jos mie oisin yhtään kokeneempi mettänkävijä, niin saattasin ihan tosissani miettiä, että ne marjojen kasvupaikat on vaihtumassa, mutta en nyt ihan tosissani uskalla kuitenkaan näin väittää.

Alko taas hämärtää, joten päätin lähteä käymään pikaseen vielä yhdessä paikassa, jonka eilen huomasin auton ikkunasta. Eilen katsoin vaan vilaukselta että tuolla on kyllä just sen näköstä maastoa, että vois olla puolukkaa, ja nyt kun kävin tarkistamassa niin ohan siellä! Vieläpä ihan hirveästi ja ihan himusen isolla alueella. Tommosta puolukkamattoa joka puolella, eikä matkaa kotoa ole edes kuin kymmenisen kilometriä.

Minun pitäis fiksata minun päivärytmi, se on jotenkin vielä enemmän kenollaan ku sillon ku olin töissä. Mie oon aina ollut iltaihminen, mutta nyt minun iltavalvomiset on venyneet sinne aamuneljän jälkeen, ja herääminen yhentoista pintaan, kun töissä käydessä menin kuitenkin nukkumaan jo kahden-kolmen maissa aamuyöstä ja heräsin yheksältä. Ei oo oikein tämän valosan ajan puitteissa järkevä päivärytmi tämä. Mutta huomenna mie menen tuonne uuteen paikkaan! Sieltä nyt luulis saavan sitä saalistakin tosi paljon enemmän. Kun vaan pääsis lähtemään ajoissa.

Sain myös kaksi uutta ideaa metsässä ollessa. Ensinnäkin, miehän voisin ottaa jostain palvelutalosta tai muualta aina yhen mummon tai papan kerrallaan mukaan marjamettään, jos siellä ois halukkaita, mutta jotka ei enää voi tai uskalla lähteä yksinään. Mie saisin apukäsiä ja seuraa tähän poimintaurakkaan ja mummot ja papat sais virikettä. Ja toinen idea oli semmonen, että kun tämä projekti on ohite, niin teen jonkun semmosen karttasovelluksen, missä näkyy nämä minun käymät marjapaikat. Ois helpompi niillä toivottavasti tulevillakin paikallisilla poimijoilla mennä, kun ois paikat valmiina, ja noita paikkojahan löytyy varmasti lisää, ja mie kyllä tykkään siitä marjapaikan ettimisestä melkein enemmän kun tuosta itse poimimisesta, vaikka on se poimiminenkin ihan kivaa :D.

Reissussa: yhteensä neljä tuntia, mutta siinä ajassa neljässä eri paikassa ja löyty se THE paikka viimein

Saalista: yksi ämpärillinen hitsin hyvälaatusta puolukkaa n.6 kg

Päivän palkka suositushinnan mukaan: n.18€

bottom of page